Älylliset esineet |
Taikaesineellä voi olla oma äly. Tällaiselle esineelle on annettu taikakeinoin tietoisuus itsestään, se tuntee ja ajattelee, ja siihen tulee suhtautua kuten ei-pelaajahahmoon. Älyllisillä esineillä on ylimääräisiä kykyjä, voimia ja käyttötarkoituksia. Älyllisiä esineitä voivat olla vain pysyvät taikaesineet (eivät siis sellaiset, joilla on vain yksi käyttökerta tai latauksia). Niinpä esimerkiksi loitsukääröt, taikasauvat ja taikajuomat eivät koskaan ole älyllisiä. Yleensä vain alle 1 % taikaesineistä on älyllisiä.
Älylliset esineet voidaan itse asiassa katsoa olennoiksi, koska niillä on
Toisin kuin useimmat muut taikaesineet, älyllinen esine voi aktivoida voimansa joutumatta odottamaan haltijansa käskysanaa. Älyllinen esine toimii aloitejärjestyksessä haltijansa vuorolla.
Älyllisen esineen hengenlaatu
Kaikilla älyllisillä esineillä on jokin hengenlaatu. Jos luot älyllisen aseen arpomalla, sen hengenlaadun on oltava sopusoinnussa sen mahdollisten hengenlaatuaiheisten erikoiskykyjen kanssa.
Hahmo, jonka hengenlaatu ei käy yksiin esineen hengenlaadun kanssa (pois lukien taulukossa numeroidut poikkeukset), saa yhden negatiivisen tason, vaikka hän vain poimisi esineen käteensä. Tämä negatiivinen taso ei koskaan aiheuta todellista tasonmenetystä, mutta se on voimassa niin kauan kuin esine on hahmon kädessä eikä sitä voida kumota millään tavoin (ei edes kunnonpalautus-loitsulla). Tämä negatiivinen taso kasautuu mahdollisten muiden sakkojen kanssa, joita esine aiheuttaa sopimattomalle käyttäjälle. Esine, jonka minuusarvo (ks. alla) on 2029, tuottaa kaksi negatiivista tasoa. Esine, jonka minuusarvo on vähintään 30, tuottaa kolme negatiivista tasoa.
Esineen osaamat kielet
Useimmat älylliset esineet puhuvat hahmojen tapaan yhteiskieltä ja lisäksi yhtä kieltä jokaista Älykkyys-hyvityksensä pistettä kohden. Valitse sellaisia kieliä, jotka sopivat esineen alkuperään ja tarkoitukseen.
Taulukko: Esineen Älykkyys, Viisaus, Karisma ja voimat | |||||
---|---|---|---|---|---|
Henkiset kykyarvot | Viestintäkeino | Voimat | Aistit | Perusmarkkinahinnan | |
0134 | Kaksi 12:ta, yksi 10 | Tuntemukset1 | Yksi vähäinen voima | Näkö ja kuulo 30 j | +1 000 kr |
| Kaksi 13:a, yksi 10 | Tuntemukset1 | Kaksi vähäistä voimaa | Näkö ja kuulo 60 j | +2 000 kr |
6079 | Kaksi 14:ää, yksi 10 | Puhe2 | Kaksi vähäistä voimaa | Näkö ja kuulo 120 j | +4 000 kr |
8091 | Kaksi 15:tä, yksi 10 | Puhe2 | Kolme vähäistä voimaa | Pimeänäkö ja kuulo 60 j | +5 000 kr |
9297 | Kaksi 16:ta, yksi 10 | Puhe2, 3 | Kolme vähäistä voimaa | Pimeänäkö ja kuulo 60 j | +6 000 kr |
98 | Kaksi 17:ää, yksi 10 | Puhe, ajatuksensiirto3, 4 | Kolme vähäistä voimaa | Pimeänäkö ja kuulo 120 j | +9 000 kr |
99 | Kaksi 18:aa, yksi 10 | Puhe, ajatuksensiirto4, 5 | Kolme vähäistä voimaa | Pimeänäkö, sokkoaisti | +12 000 kr |
100 | Kaksi 19:ää, yksi 10 | Puhe, ajatuksensiirto4, 5 | Neljä vähäistä voimaa | Pimeänäkö, sokkoaisti | +15 000 kr |
|
Yllä olevasta taulukosta näkyy, montako vähäistä ja väkevää voimaa älyllisellä esineellä on. Se, mitä nämä voimat ovat, selvitetään valitsemalla tai arpomalla ne alla olevista taulukoista:
Älyllisen esineen vähäiset voimat | ||
---|---|---|
Vähäinen voima | Perusmarkkinahinnan | |
0105 | Esine voi käyttää siunausta liittolaisiinsa 3/päivä | +1 000 kr |
0610 | Esine voi käyttää virvaliekkiä 3/päivä | +1 100 kr |
1113 | Esine voi langettaa suppean kuvajaisen 1/päivä | +2 200 kr |
1420 | Esineellä on vainajavahti jatkuvasti voimassa | +2 700 kr |
2125 | Esine voi käyttää taikuuden paljastusta aina halutessaan | +3 600 kr |
2631 | Esineellä on 10 tasoa Kovistelussa | +5 000 kr |
3233 | Esineellä on 10 tasoa Kirjoituksen tulkinnassa | +5 000 kr |
3436 | Esineellä on 10 tasoa Tietämyksessä (valitse ala) | +5 000 kr |
3740 | Esineellä on 10 tasoa Etsinnässä | +5 000 kr |
4145 | Esineellä on 10 tasoa Havainnoinnissa | +5 000 kr |
4650 | Esineellä on 10 tasoa Kuuntelussa | +5 000 kr |
5154 | Esineellä on 10 tasoa Loitsutuntemuksessa | +5 000 kr |
5560 | Esineellä on 10 tasoa Aikeen aavistuksessa | +5 000 kr |
6166 | Esineellä on 10 tasoa Hämäyksessä | +5 000 kr |
6772 | Esineellä on 10 tasoa Diplomatiassa | +5 000 kr |
7377 | Esine voi langettaa kattavan kuvajaisen 1/päivä | +5 400 kr |
7880 | Esine voi langettaa pimeyden 3/päivä | +6 500 kr |
8183 | | +6 500 kr |
8486 | Esine voi luoda valheettoman vyöhykkeen 3/päivä | +6 500 kr |
8789 | Esine voi käyttää hirviön huumausta 3/päivä | +6 500 kr |
9095 | Esine voi käyttää esineen paikannusta 3/päivä | +6 500 kr |
| Esine voi käyttää tuntuvien haavojen hoitoa (2n8+3) käyttelijäänsä 3/päivä | +6 500 kr |
Älyllisen esineen väkevät voimat | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Väkevä voima | Perusmarkkinahinnan | ||||||||||
0106 | Esine voi paljastaa vastakkaisen hengenlaadun aina halutessaan | +7 200 kr | |||||||||
0710 | Esine voi käyttää epäkuolleiden paljastusta aina halutessaan | +7 200 kr | |||||||||
1113 | Esine voi käyttää pelon herätystä viholliseen aina halutessaan | +7 200 kr | |||||||||
1418 | Esine voi käyttää ulottuvuusankkuria viholliseen 1/päivä | +10 000 kr | |||||||||
1923 | Esine voi käyttää karkotuksen viholliseen 1/päivä | +10 000 kr | |||||||||
2428 | Esine voi käyttää vähäistä koskemattomuuskupua 1/päivä | +10 000 kr | |||||||||
2933 | Esine voi käyttää loihtosilmää 1/päivä | +10 000 kr | |||||||||
3437 | Esineellä on jatkuvatoiminen kaukotarkkailun paljastus -vaikutus | +10 000 kr | |||||||||
3841 | | +10 000 kr | |||||||||
4245 | Esine voi käyttää sammutusta tuliin 3/päivä | +16 000 kr | |||||||||
4650 | Esine voi käyttää asiaintilaa aina halutessaan | +11 000 kr | |||||||||
5154 | Esine voi käyttää tuulenvihuria 3/päivä | +11 000 kr | |||||||||
5559 | Esine voi käyttää selvänäköä 3/päivä | +16 000 kr | |||||||||
6064 | Esine voi luoda taikapiirin (vastakkaista hengenlaatua) vastaan aina halutessaan | +16,000 kr | |||||||||
6568 | Esine voi käyttää nopeutusta omistajaansa 3/päivä | +16 000 kr | |||||||||
6973 | Esine voi luoda päivänvalon 3/päivä | +16 000 kr | |||||||||
7476 | Esine voi luoda syvän pimeyden 3/päivä | +16 000 kr | |||||||||
7780 | Esine voi käyttää näkyväksitekoa (kantama 30 j) 3/päivä | +16 000 kr | |||||||||
8185 | Esine voi käyttää hidastusta vihollisiinsa 3/päivä | +16 000 kr | |||||||||
8691 | Esine voi käyttää olennon paikannusta 3/päivä | +30 000 kr | |||||||||
9197 | Esine voi käyttää kammoa vihollisiinsa 3/päivä | +30 000 kr | |||||||||
| Esine voi käyttää ajatusten paljastusta aina halutessaan | +44 000 kr |
Kaikki voimat toimivat esineen itsensä ohjaamina, joskin älylliset esineet noudattavat yleensä omistajansa toiveita. Voiman aktivointi tai aktivoituun voimaan keskittyminen on esineelle perustoiminto.
Jos arvot saman voiman kahdesti, heitä noppaa uudestaan.
Täsmätarkoitusesineet
Älyllisen esineen täsmätarkoitus | |
---|---|
Täsmätarkoitus | |
0120 | Kukistaa/surmata täysin vastakkaisen hengenlaadun edustajia1 |
2130 | Kukistaa/surmata oppiloitsijoita (mukaan lukien oppiloitsuja langettavia tai loitsunomaisia kykyjä käyttäviä hirviöitä) |
3140 | Kukistaa/surmata jumalloitsijoita (mukaan lukien jumaluuksia ja niiden palvelijaolentoja) |
4150 | Kukistaa/surmata kaikkia muita paitsi loitsijoita |
5155 | Kukistaa/surmata jonkin olentotyypin edustajia (ks. vaihtoehtoja taika-aseiden turma-erikoiskyvyn kuvauksesta) |
5660 | Kukistaa/surmata jonkin rodun tai lajin edustajia |
6170 | Puolustaa jonkin rodun tai lajin edustajia |
7180 | Kukistaa/surmata jonkin jumaluuden palvelijoita |
8190 | Puolustaa jonkin jumaluuden palvelijoita ja etuja |
9195 | Kukistaa/surmata kaikki (paitsi esine itse ja sen käyttelijä) |
| Valitse yksi |
|
Esineen tarkoitus
Esineen täsmätarkoituksen on oltava sopusoinnussa esineen tyypin ja hengenlaadun kanssa, ja tarkoituksen tulkitsemisessa on aina noudatettava kohtuutta. Esimerkiksi tarkoitus "kukistaa/surmata oppiloitsijoita" ei tarkoita, että miekka pakottaa käyttelijänsä tappamaan jokaisen vastaan tulevan velhon. Se ei myöskään tarkoita, että miekka uskoisi olevan mahdollista tappaa kaikki maailman velhot, taikurit ja bardit. Se voi kenties tarkoittaa, että esine vihaa oppiloitsijoita, haluaa hajottaa paikallisten velhojen salaseuran ja syöstä vallasta lähivaltakunnan taikurikuningattaren. Niin ikään sellainen tarkoitus kuin "puolustaa haltioita" ei tarkoita, että jos esineen käyttelijä on haltia, esine haluaa auttaa vain käyttelijäänsä. Se tarkoittaa, että esine haluaa tulla käytetyksi haltioiden asian edistämiseen, heidän vihollistensa kitkemiseen ja heidän johtajiensa auttamiseen. Toisaalta tarkoitus "kukistaa/surmata kaikki" ei rajoitu vain itsesuojeluun. Se tarkoittaa, että esine ei lepää (eikä anna käyttelijänsä levätä) ennen kuin se on vienyt voiton kaikista muista esineistä ja olennoista.
Tarkoitusta palveleva voima
Tarkoitusta palveleva voima on käytettävissä vain silloin, kun älyllinen esine toteuttaa täsmätarkoitustaan. Siitä, milloin tämä ehto toteutuu, päättää aina esine itse. Jotta esine olisi suosiollinen, toiminnalla ja esineen tarkoituksella on oltava helposti havaittava syy-yhteys. Toisin kuin muita voimiaan, älyllinen esine voi kieltäytyä käyttämästä tarkoitusta palvelevaa voimaansa silloinkin, kun sen omistaja on hallitsevassa asemassa (ks. alla Esineet vastaan hahmot).
Täsmätarkoitusesineiden tarkoitusta palvelevat voimat | ||
---|---|---|
Tarkoitusta palveleva voima | Perusmarkkinahinnan | |
0106 | Esine voi käyttää jäämyrskyä | +50 000 kr |
0712 | Esine voi käyttää sekavoitusta | +50 000 kr |
1317 | Esine voi käyttää houretappajaa | +50 000 kr |
1824 | Esine voi käyttää musertavaa epätoivoa | +50 000 kr |
2531 | Esine voi käyttää ulottuvuusovea itseensä ja haltijaansa | +50 000 kr |
3236 | Esine voi käyttää taudintartutusta (4. tasolle korotettuna) kosketushyökkäyksenä | +56 000 kr |
3743 | Esine voi käyttää myrkkyä (4. tasolle korotettuna) kosketushyökkäyksenä | +56 000 kr |
4450 | Esine voi käyttää ruostekouraa kosketushyökkäyksenä | +56 000 kr |
5156 | Esine voi langettaa salamaniskun (10n6) | +60 000 kr |
5762 | Esine voi langettaa tulipallon (10n6) | +60 000 kr |
6368 | Käyttelijä saa onnihyvitystä +2 hyökkäyksiinsä, laistoihinsa ja testeihinsä | +80 000 kr |
6974 | Esine voi käyttää ryhmittäistä lievien haavojen aiheutusta | +81 000 kr |
7581 | Esine voi käyttää riitasointua | +81 000 kr |
8287 | Esine voi käyttää uteliaita silmiä | +81 000 kr |
8892 | Esine voi langettaa väkevän huudon (15n6) 3/päivä | +130 000 kr |
9398 | Esine voi käyttää nääntymyksen aaltoja | +164 000 kr |
| Esine voi langettaa toden ylösnousemuksen käyttelijäänsä kerran kuussa | +200 000 kr |
Esineen minuus
Esineen minuudella mitataan sen luonteenlujuutta ja tahdonvoimaa. Minuus voidaan laskea vasta, kun kaikki muut esineen ominaisuudet on määritelty. Kuten alempana kerrotaan, minuusarvo auttaa selvittämään, kumpi esineen ja hahmon suhteessa on niskan päällä.
Esineen minuus | |
---|---|
Esineen ominaisuudet | Minuuspisteitä |
Jokainen esineen tehostushyvityksen +1 | 1 |
Jokainen erikoiskykyjen tuottama +1:n hyvitys | 1 |
Jokainen vähäinen voima | 1 |
Jokainen väkevä voima | 2 |
Täsmätarkoitus (ja tarkoitusta palveleva voima) | 4 |
Ajatuksensiirtokyky | 1 |
Kyky lukea kieliä | 1 |
Taianluku-kyky | 1 |
Jokainen Älykkyys-hyvityksen +1 | 1 |
Jokainen Viisaus-hyvityksen +1 | 1 |
Jokainen Karisma-hyvityksen +1 | 1 |
Esineet vastaan hahmot
Kun esineellä on oma minuus, sillä on myös oma tahto, ja se noudattaa tietenkin myös tiukasti omaa hengenlaatuaan. Jos omistaja toimii vastoin esineen hengenlaatua tai täsmätarkoitusta, tuloksena on esineen ja omistajan välinen luonneristiriita. Lisäksi kaikki esineet, joiden minuusarvo on vähintään 20, pitävät itseään aina omistajaansa ylempiarvoisina, joten luonneristiriita syntyy heti, jos omistaja ei toimi kaikessa esineen mielen mukaan.
Kun luonneristiriita syntyy, omistajan on suoritettava Tahto-laistoheitto (VA = esineen minuus). Jos omistaja onnistuu, hän on suhteessa hallitsevassa asemassa. Jos hän epäonnistuu, esine on hallitseva. Hallitseva asema kestää yhden päivän tai kunnes vastaan tulee jokin kriittinen tilanne (suuri taistelu, vakava uhka joko esineelle tai hahmolle tms.). Jos esine pääsee hallitsevaan asemaan, se vastustaa hahmon toiveita ja vaatii esimerkiksi seuraavanlaisia myönnytyksiä:
-
Hahmo hankkiutuu eroon kaikista kumppaneista ja esineistä, joiden hengenlaatu tai luonne on esineelle vastenmielinen.
-
Hahmo hankkiutuu eroon kaikista muista taikaesineistä tai jotakin tiettyä tyyppiä olevista taikaesineistä.
-
Esine saa ohjailla hahmon kulkua omien tarkoitusperiensä mukaan.
-
Hahmo etsii välittömästi käsiinsä esineen vihaamat olennot ja surmaa ne.
-
Hahmo hankkii taikakeinoja esineen suojaamiseksi vaaroilta silloin, kun sitä ei käytetä.
-
Hahmo kantaa esinettä mukanaan kaikissa tilanteissa.
-
Hahmo luovuttaa esineen jollekulle hengenlaadultaan tai käytökseltään soveliaammalle omistajalle.
Ääritilanteissa esine voi turvautua vieläkin kovempiin keinoihin, esimerkiksi seuraaviin:
-
Pakottaa haltijansa taisteluun.
-
Kieltäytyy iskemästä vihollisia.
-
Iskee haltijaansa tai tämän kumppaneita.
-
Pakottaa haltijansa antautumaan viholliselle.
-
Lipeää haltijansa otteesta.
Tällaiset temput ovat tietenkin epätodennäköisiä silloin, kun hahmon ja esineen hengenlaadut ovat sopusoinnussa tai kun kaksikon tavoitteet ja luonteet sopivat hyvin yhteen. Toisaalta esine saattaa tällöinkin haluta haltijakseen jonkun voimiltaan nykyistä vaatimattomamman hahmon, jotta se pääsee helposti hallitsevaan asemaan, tai jonkun ylemmän tason hahmon, jotta sen on helpompi saavuttaa tavoitteensa.
Kaikki älylliset taikaesineet haluavat esittää tärkeää osaa tilanteessa kuin tilanteessa, etenkin taisteluissa. Tällaiset esineet ovat aina toistensa kilpailijoita, vaikka ne olisivat samaa hengenlaatuakin. Älyllinen esine on tietoinen kaikista muista älyllisistä esineistä 60 jalan säteellä, ja useimmat esineet yrittävät parhaansa mukaan hämätä tai harhauttaa haltijaansa, jotta tämä jättäisi kilpailijan huomiotta tai tuhoaisi sen. Esineen hengenlaatu voi tietysti estää tällaisen käytöksen.
Älyllisen esineen haltija ei voi ikinä nujertaa tai vaientaa esinettä kokonaan, vaikka pääsisikin hallitsevaan asemaan. Esine ei lannistu vaan esittää jatkuvasti uusia toivomuksia ja vaatimuksia.
The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.